eigen zorgpraktijkVeel zorgpraktijken hebben de afgelopen twee jaar te lijden van een snel inzakkende vraag naar complementaire vormen van gezondheidszorg. Zij worstelen met de vraag hoe het hoofd boven water te houden en hoe het verval misschien weer een beetje goed te maken in 2015. Dat is een fikse breinbreker, want juist in de complementaire zorg kun je je diensten niet zomaar aanbieden aan iedereen. Het moet wel aansluiten op iemands bewustwording. Een praktisch ‘doorstartgesprek’ geeft je helderheid over je mogelijkheden om tot een concrete doorstart te komen.

Ten gevolge van de financiële crisis in 2008 heeft de gemiddelde Nederlander € 25.000 aan financiële reserves in rook zien opgaan. Sindsdien zijn er in toenemende mate bezuinigingen en afslankingen door de economie gegaan om een herhaling te voorkomen. De portemonnee van de gemiddeld Nederlander (lees: zorgvrager) is een stuk leger geworden en een aantal forse ingrepen moet nog komen. Die kunnen vanaf 2015 nog verder de onzekerheid en koopkrachtverlies vergroten.

Iedereen begrijpt dat mensen momenteel de hand op de knip houden, ook wat betreft gezondheidszorg. Dat hoeft niet zozeer een vorm van ‘zorg mijden’ te zijn. Mensen gaan liever even geen nieuwe financiële verplichtingen aan, zoals een alternatieve therapie die je geheel of gedeeltelijk zelf moet betalen. Ze zoeken het bijvoorbeeld nu even meer in de reguliere zorg van het basispakket. Tel daarbij op dat het aantal zorgverzekeraars, dat complementaire gezondheidszorg vergoedt, intussen sterk is gedaald. En de overblijvers vergoeden steeds minder. Zie daar in een paar pennenstreken mijn versimpelde analyse van het zware weer waarin zorgpraktijken momenteel kunnen verkeren. Hoe houd je hierin het hoofd boven water en hoe kun je in 2015 deze daling wellicht weer een beetje ombuigen naar boven?

In een doorstartgesprek met ondergetekende praktijkbegeleider ga je je mogelijkheden om door te starten ophelderen. We kijken wat er tot nu toe goed liep en minder goed in je aanbod. Waar lag dat aan? Wat kun je halen uit een analyse van je exploitatie van de afgelopen paar jaar? Welke beperkende en verruimende factoren spelen er in je marktomgeving een rol? In één of meer gesprekken kom je tot de contouren van je doorstartplan. Daarmee kun je dan onderbouwde beslissingen nemen over je verdere koers. Want afwachten is alleen een optie als je de omstandigheden voor je laat beslissen.

Mijn eigen mentaliteit is, dat tegenslagen ook een ‘blessing in disguise’ zijn, een uitnodiging van het leven om tot weer een andere en vaak betere versie van mijzelf te komen. En dat komt in de zorgverlening helemaal goed uit. Want daar gaat het vooral om de kwaliteit die jij in je werk legt, waarop de mensen afkomen. Dus, laat je moed niet zakken, maar bel (085-8769455) of mail voor een gratis kennismakingsgesprek (data en tijden van het inloopspreekuur) of maak meteen een afspraak voor een doorstartgesprek.

2 Responses to Een doorstartgesprek helpt om als zorgverlener je hoofd boven water te houden


  1. 1 april, 2015 at 08:56  
    Afhankelijk van waar we ontmoeten heb ik belangstelling voor een gratis kennismakingsgesprek.
    • payodhi

      2 april, 2015 at 00:28  
      Hallo Cunera, dat kan in Deventer of in Ee (Fr). Wat lijkt je?

Leave a Reply